Verkkokaupan arkea

Verkkokaupan arkea

Saamme ajoittain kyselyjä millaista verkkokaupan arkemme on. Verkkokaupan ylläpitäminen vaatii ennen kaikkea läsnäoloa aamusta iltaan, sillä kaupassa voi asioida milloin vain. Verkkokauppaa voi myös pyörittää missä vain, ja koko ajan kasvava ala antaa paljon mahdollisuuksia verkkokauppiaaksi haluaville. Aiempaa kokemusta ei välttämättä tarvitse olla, mutta monta asiaa kannattaa selvittää ennen kuin verkkokaupan aloittaa. Kysyimme asiakkailtamme mitä he erityisesti haluaisivat kuulla arjestamme ja ohessa vastauksia.

Miten verkkokauppa perustetaan?

Ensimmäiseksi pitää selvittää kenelle ja mitä alkaa myymään. Onko sinulla jokin erityisosaaminen, jonka avulla voit alkaa suunnittelemaan esimerkiksi omaa mallistoasi tai tiedätkö että markkinoilta uupuu juuri tietynlainen valikoima? Kannattaa myös selvittää onko valikoimallasi jo kuinka paljon ennestään kilpailua ja miten voit erottautua omalla valikoimallasi. Selvitä myös missä tuotteesi voisi valmistaa, tai jos ostat multa brändeiltä, mieti valikoima sekä kohderyhmä tarkoin. Verkkokauppa on hyvin kilpailtu ala, joten ilman hyvää taustatyötä aloittaminen takkuaa.

Selvitä myös millä alustalla perustat verkkokauppasi. Edullisia ja helppoja vaihtoehtoja on vaikka kuinka paljon. Suosittelemme keskustelemaan jo alalla hetken olleiden kanssa. Heillä on yleensä loistava tieto hyvistä alustoista. Myös toimitusvaihtoehdot kannattaa selvittää, sekä mahdollinen tuotteiden varastointi.

Mitä verkkokauppiaalta erityisesti vaaditaan?

Luovuutta ja intoa heittäytyä uuden äärelle! Verkkokaupasta voit helposti rakentaa omannäköisesi, joka erottuu muista vaikka valikoima olisi sama. Hyödynnä omia kuviasi sekä pohdi miten kirjoitat tuotetekstit (niillä on iso merkitys myynnin kannalta!) yleisesti asiakas poistuu sivuilta, jos tietoa ei ole tarpeeksi saatavilla tai kuvat eivät kerro totuutta. Myös hitaat sivut ärsyttävät näinä aikoina jolloin meillä ihmisillä on hyvin vähän aikaa tehdä valintoja. Uudelta verkkokauppiaalta vaaditaan myös intoa olla läsnä verkkokaupan parissa joka päivä ja kehittää osaamistaan koko ajan. Loistava tapa kehittyä paremmaksi on kysyä asiakkailtasi palautetta tai parannusehdotuksia, jos myyntisi ei lähdekkään heti käyntiin. Ole valmis ottamaan palautetta vastaan ja tekemään tarvittavia muutoksia.

Miten menestyä verkkokauppiaana?

Nopea ja selkeä verkkokauppa on kaiken perusta! Myös hyvin sisäistetty kohderyhmä, sekä ymmärrys mitä haasteita kohderyhmälläsi on omassa elämässään. Miten juuri sinä voit auttaa heitä omalla valikoimallasi? LuKLabelin suosituimmat tuotteet ovat olleet jo kolmen vuoden ajan My success story tuotesarja. Tuotesarjan salaisuus on kaunis visuaalinen ilme jonka avulla autamme asiakkaitamme pitämään huolta arjen muistettavista asioista, sekä innostamme saavuttamaan omia unelmia! Toiseksi suosituimmat tuotteet ovat olleet kauniit joulukalenterit, jotka ovat sellaisenaan olleet kauniita sisustuselementtejä. Tuotteet ovat syntyneet yhdessä asiakkaidemme kanssa, joten ehdoton avainmenestykseen on kommunikointi asiakkaan kanssa. Valikoimaa ei kannata rakentaa vain itselleen, vaan ajatellen aina omaa ydin kohderyhmää. Menestystä auttaa myös selkeä markkinointistrategia, aktiiviset some-kanavat, sekä tarvittaessa vaikuttajamarkkinointi.

 

Millaista on verkkokauppiaan arki?

Perustajamme Tiia kertoo miten hän on pyörittänyt verkkokauppaa viimeiset 4-vuotta:

"Digitaalinen maailma on muuttunut paljon tämän neljän vuoden aikana. Silloin kun aloitin, Instagramin ja Facebookin näkyvyys oli ihan eriluokkaa kuin tänä päivänä. LuKLabelin koko verkkokaupan olemassaolo alkoi pelkän somen voimin. En käyttänyt rahaa markkinointiin, eikä minulla ollut aiempia kontakteja alalta. Olen rakentanut kaiken täysin nollasta sekä opettellut tuotekuvauksista aina verkkokauppa alustojen teknisiin tietoihin. Koko tarinamme alkoi, kun aloin jakamaan arkeani LuKLabelin some - kanavissa, joita asiakkaamme kommentoivat/jakoivat ja auttoivat sitä kautta alkuun. Aloitin markkinoinnin 4kk ennen kuin avasin verkkokaupan, joten verkkokaupan avaaminen oli jo hieman odotettu juttu ja sain heti ensimmäisinä päivinä paljon asiakkaita sivuillemme. Tänä päivänä somemarkkinointiin tarvitsee rahaa, joten arkeni pyörii pitkälti erilaista mainosten parissa. Seuraan ja tutkin analyytiikkaa. Some-kanavamme tavoittavat tällä hetkellä viikottain n. 100 000-150 000 seuraajaa ja sivuillamme vierailee n. 15 000 - 20 000 kävijää joka kuukausi. Noiden lukujen eteen teen todella paljon työtä ja suunnittelen koko ajan uusia kampanjoita ja mahdollisimman mielenkiintoisia julkaisuja.

Verkkokaupan arkeen kuuluu myös päivittäin verkkokaupan kehittäminen. Muokkaamme kuvia ja hintoja, sekä autamme asiakkaita erilaisten tiedustelujen parissa. Päivittäin selvittelemme mm. tilauksiin liittyvien haasteiden kanssa. Pari vuotta sitten vielä pakkailin joka ikisen tuotteen ja vastailin yksin asiakaskyselyihin, mutta olen onnekas, sillä sain palkattua meille apua jolloin voin keskittyä nykyään ainoastaan verkkokaupan kehitys- sekä markkinointipuoleen.

Valikoimamme on myös hyvin vaihteleva tiettyjen tuotekategorioiden kanssa, joten viikottain selvittelen myös uusia mahdollisia tuotteita ja olemme yhteyksissä tehtaisiin, jotka sijaitsevat eri puolella maailmaa. Verkkokaupan arkeen kuuluu myös omien lukujen tunnistaminen, eli seuraan koko ajan myyntejämme sekä katteita per tuote.

Tuleville verkkokauppiaille haluaisin sanoa, että kannattaa rohkeasti kokeilla siipiään alalla. Tätä voi kokeilla alkuun esim. päivätyön ohessa koska kiinteät kulut ovat suhteellisen pienet. Mutta kannattaa muistaa, että kaikista tärkeintä aina on hyvin toimiva markkinointi ja myynti! Muuten asiakkaasi eivät tiedä sinusta ja tuotteesi eivät ole niin hyviä, että ne myisivät itse itseänsä. Kaikista paras lopputulos syntyy kun asiakkaasi kertovat tuotteistasi ystävilleen. Eli keskity rakentamaan valikoima joita asiakkaasi haluavat suositella ja joilla on vaikutusta heidän joka päiväiseen arkeensa. Onnea ja menestystä kaikille verkkokauppaille 🤎"

Leave a comment

Please note, comments need to be approved before they are published.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.