Ostaminen on jokaisen ihmisen arkipäivää, sillä teemme sekä pieniä että isompia ostoja kokoajan; bussilippu, ruokakassi, sähkö, asunto, lentoliput ja niin edelleen. Usein sanotaan, että mikään ei tule enää ilmaiseksi ja kaikesta pitää maksaa - niinhän se on, mutta miksi ostamisesta on tullut niin automatisoitunut toiminta, ettei välttämättä edes tajua tuhlaavansa rahaa?
Ihmisellä on tarve tyydyttää omat tarpeensa, mikä tottakai ohjaa ostamista; tarvitaan uudet kahvikupit kevään värissä, tilavampi auto uuden lapsen syntyessä, suklaata herkku himoon. Tarpeita on useita ja jokaiselle tuotteelle on melkein yhtä monta, erilaista tarvetta kuin meitä ihmisiäkin on. Kun toinen ostaa uuden hammasharjan nuukahtaneen tilalle, toinen ostaa sen hammaslääkärin suosituksesta.
Kaikki yritykset tuottavat nopeasti uusia tuotteita ja palveluita kuluttajille, ja ihmisten tarpeet seuraavat samaa vauhtia perässä. Vaatealalla tuotannot pauhaavat melkein yötä päivää ja uutuuksia satelee ovista ja ikkunoista miltei päivittäin - eikä meno ota rauhoittuakseen muillakaan aloilla. Teknologian pitää pysyä kokoajan askeleen ihmisten tarpeiden edellä, jotta jotain uutta toimintoa voisi markkinoida uutena innovaationa ja sisustustuotteiden tulee nykyään paitsi täyttää ihmisen perustarpeet myös sopia eri tyyleihin ja tuoda ostajalleen iloa.
Ei siis ihme, että valikoimaa löytyy hurjasti - omaansa voi olla vaikea löytää tästä hurjasta tuotteiden viidakosta.
Viime vuosikymmenenä verkkokaupat ovat nousseet suureen suosioon - etenkin, kun kaukomaista pystyi tilaamaan erikoisia tuotteita edullisilla toimituskuluilla. Alibaba express, Ebay, Wish... Ihmiset eivät välttämättä enää shoppaile asioita, joita tarvitaan, vaan mielenkiintoisia esineitä, jotka todennäköisesti päätyvät ensimmäisen kokeilun jälkeen kaatopaikalle ongelmajätteeksi.
Verkkokaupat mahdollistavat tarpeen nopean tyydytyksen; voit shoppailla missä vain milloin vain kellonajasta tai sijainnista riippumatta. Rahtialukset kulkevat sekä taivaalla, maassa että ilmassa mukanaan miljardien ihmisten tilaamia tuotteita - ja lisäksi vielä niitä, jotka palautuvat takaisin yritykselle.
Ostamisen, tuotannon, kuljetuksen ja hävittämisen hiilijalanjälki on kuitenkin valtava, ja onneksemme ilmastonmuutokseen ja Maan monimuotoisuuden häviämiseen herätään pikku hiljaa. Kuluttajat painostavat yrityksiä läpinäkyvään tuotantoon ja tuotannon eettisyyteen sekä ekologisuuteen. Kaikki lähtee kuluttajista, sillä yritysten tuotto ja suosio riippuu, kuinka he kuuntelevat asiakkaidensa tarpeita. Mutta loppujen lopuksi se on kuluttaja, joka tuotteita ostaa.
Vaikka kierrätys ja vastuullisuus on kokoajan nouseva megatrendi, se ei kuitenkaan korjaa kaikkea. Kierrättämällä kaiken ostamansa ihminen voi saavuttaa kiertotalouden, jossa mikään ei häviä roskiin; kierrätetyistä esineistä ja asioista tehdään uusia tuotteita ja/tai materiaaleja. Mutta kierrättäminen ei tarkoita, että voisi ostaa kokoajan uutta ja kierrättää vanhat tavarat - monien maiden jätehuolto pursuaa kierrätettävää jätettä, eikä kaikkea ehdi lajitella, mikä tarkoittaa jätehuollon äärimmäistä ylikuormittumista. Vaikka se olisi poissa omista silmistä ja mielestä, se kulkee silti edelleen jätteiden mukana; mihin se sitten päätyy, niin siitä ei ole varmuutta.
Koska ostaminen on kokoajan helpompaa ja nopeampaa, laskee myös uuden ostamisen kynnys. Mutta kumpi on kannattavampaa; ostaa aina uusi tuote rikkoutuneen tilalle vai yrittää korjata vanha tuote, josta pitää jatkossa parempaa huolta? On selvää, että vanhasta, muistoja herättävästä tai kalliista tuotteesta yritetään pitää parempaa huolta ja se tarvittaessa korjataan, jotta siitä ei tulisi jätettä. Miksei pitäisi siis kaikesta omistamastaan yhtä hyvää huolta, ja panostaisi kestäviin tuotteisiin?
LuKLabel on omistautunut tuottamaan kestäviä ja ekologisia tuotteita. Haluamme panostaa suunnitteluun ja tuotantoon, jotta tuotteet olisivat mahdollisimman hyvää laatua jokapäiväiseen käyttöön. Esimerkiksi My Success Story -kalenterimme suunnittelu vei noin 10 kk ennen kuin saimme sen lopulta myyntiin. Tämän vuoksi uutuuksia saapuu harvemmin, mutta voimme ylpeänä seistä tuotteidemme takana; olemme käyttäneet niihin kaiken aikamme, panostaneet täysillä ja hioneet tuotteiden yksityiskohtia juuri meidän asiakkaillemme sopiviksi.
Ekologisuus näkyy tuotteissamme myös; suurinosa tuotannostamme on Suomessa, muut Euroopassa. Kestävien tuotteiden lisäksi yritämme vähentää jätettä, jota pakkauksistamme/tuotteistamme tulee - käytämme muun muassa mahdollisimman vähän muovia pakatessamme tuotteita asiakkaille.
Uudet passikotelomme on tuotettu leikkuujätteestä, jota syntyy paperia leikatessa. Roskiin heittämisen sijaan halusimme hyödyntää ylimääräiset leikkuupaperit pieneen, mutta hyödylliseen tuotteeseen: koteloon. Sen vuoksi esimerkiksi hinta on alhaisempi kuin aikaisemmin tuottamamme passikotelot, mutta laatu on tismalleen sama ♥︎ Ihanat uutuudet löytyy verkkokaupastamme www.luklabel.fi
Kohti ekologisempaa tuotantoa ja vastuullisempaa toimintaa!
LuKLabel -tiimi
#madeinfearless